Oefeningen

6 november 2015

De oefening van de week:   

Het thema van deze week was onthechting. Daarom een oefening met twee aspecten die met onthechting te maken hebben. Kom makkelijk zitten, beweeg rustig wat als je dat nodig hebt, draai je hoofd wat van links naar rechts, draai je schouders naar achteren en maak eventueel een torsie naar beide zijden. Ga dan met je aandacht naar je grondkontakt, voel je beide zitbeenbotjes en stapel van daaruit je wervels recht op elkaar en maak je lang. Maak je rug lang, je nek en je kruin is dan het hoogste punt, de kin komt daarbij een tikkeltje naar de borst. Je gezicht is ontspannen, voorhoofd glad, wangen zacht en de tong ligt onderin de mond. De schouders zijn laag en je armen stromen uit je schouders en je handen zijn in een handmudra. Het is de mudra waarbij het ego buigt voor het absolute (toppunt van onthechting!), de wijsvinger buigt voor de duim. De overige vingers zijn lang. Deze mudra heeft zijn effecten maar het kan niet meteen merkbaar zijn, ervaar het zelf. Dan ga je met je aandacht naar je ademhaling. Voel hoe je frisse energie inademt en uitademt wat je niet meer nodig hebt. Je kunt hierbij denken aan een patroon, emotie of gedachte, adem dit uit. En als je denkt helemaal uitgeademt te zijn, adem dan nog iets verder uit, vertrouw erop dat de inademing komt als je lichaam het nodig heeft. Stuur met de uitademing alles weg wat je niet nodig hebt en adem vervolgens weer frisse energie in. Dit doe je zolang al je nodig hebt, en nog net iets langer ;)

gyan mudraNamasté