Oefeningen

4 juni 2016

 

De oefening van de week:  
Deze week stond de deugd 'temparantia' centraal, wat ook wel staat voor gematigdheid en zelfbeheersing.  Voor mij betekent gematigdheid in de yogales om een perfect evenwicht te vinden tussen het werken in de houdingen en de rust in de ontspanning en het navoelen, balans creeeren en ruimte scheppen met en voor andere zaken. Neem jezelf voor om te matigen, net iets minder hard je best te doen, net iets minder diep te gaan, evenwicht te zoeken in je beoefening en in de ervaring, door net iets gematigder de houding aan te gaan is er ruimte voor de ervaring, zoek het in het kleine. 
De oefening van deze week is de beweging met de lemniscaat. We hebben drie oefeningen gehad met de lemniscaat, één in zit vanuit het derde chakra en twee in stand. We gaan de eerste oefening doen die we in de les deden. Kom op heupbreedte staan, adem een paar keer diep in en ontspannen uit. Dan breng je je gewicht naar je voorvoet en begin je aan de lemniscaat beweging onder de voetzool, ook wel dans van Shiva genoemd. Na een tijdje gaat de aandacht omhoog naar de knieen en maak je met je knieen de lemniscaat beweging. Een andere intentie, voel het verschil. Daarna ga je weer verder omhoog met de aandacht naar het bekken en beweeg je vanuit je bekken. Dan door naar je schouders en als hoogste punt het potlood op je hoofd waarmee je de lemniscaat op het plafond tekent. Je kunt elk deel zo lang aanhouden als je zelf wilt, wat je prettig vindt. Voel hoe groot of hoe klein je het kunt en wilt maken. Je gaat ook dezelfde weg weer terug naar de voeten. Voel hoe de aandacht en de energie zakt maar ook de beweging kleiner en subtieler wordt. Ervaar het evenwicht in de beoefening en in de ervaring. En voel dan na. 
Namasté

 lemniscaat